Ett missat samtal kan vara ett missat jobb

Rusta och matcha är uppdelat i två delar. En rusta-del där deltagarna förbereds för arbetsmarknaden. I den andra delen, matcha-delen, jobbar deltagaren tillsammans med sin handledare för att matchas mot lediga jobb.
Hanna Andersson jobbar som handledare hos A-Karriär i Stockholm. Här berättar hon hur vi hjälper både arbetsgivare och arbetssökande att hitta rätt!

Hur jobbar du för att aktivt matcha deltagarna i ”Rusta och matcha” till jobb?
Genom att nätverka med företag! Jag både utvidgar och varmhåller mitt nätverk vilket ger mig värdefull information om vilka branscher som går bra och var det behövs ny personal.

Hur går en jobbmatchning till?
Steg ett är att jag har ett första möte med arbetsgivaren där vi går igenom vilken profil de söker. Det innebär att vi pratar övergripande om hur rollen ser ut, krav på erfarenhet eller utbildning, arbetstider, arbetsuppgifter och lönebild. Därefter har vi interna möten där jag och mina kollegor ser om vi har någon deltagare som matchar den sökta profilen.

I de fall vi har en matchning bokar vi in en intervju för deltagaren hos arbetsgivaren. Beroende på befattning så kan det tillkomma fler steg i matchningsprocessen.

Är det vanligt att du lyckas matcha deltagare mot lediga jobb?
Det blir alltmer vanligt då många arbetsgivare har upptäckt fördelen med att gå genom oss jämfört med att lägga ut en platsannons. Vi gör ju mycket av urvalsjobbet gratis åt arbetsgivaren. Och med vår erfarenhet av rekrytering och det faktum att vi känner deltagarna väl blir det dessutom en säker rekrytering för företagen.

Jag vill dock understryka att vi aldrig rekommenderar eller matchar någon mot ett ledigt jobb som vi inte själva hade anställt på en motsvarande position. Vi vill kunna ”gå i god” för dem som vi matchar!

Vilka är de tre vanligaste misstagen arbetssökande personen gör när de söker jobb?
1. Att ansökningshandlingarna (CV) är alldeles för långa eller irrelevanta. Skippa det som inte är relevant såsom fritidsintressen eller alltför gamla meriter. Tänk på att det är de små detaljerna som gör helheten, att exempelvis döpa sitt CV till ”CV NY 2021.pdf” är ingen jättebra idé år 2025.

2. Att inte svara i telefon! Det är jätteviktigt att alltid ha telefonen med sig och att svara i den, även om du inte känner igen telefonnumret. Ibland är det bråttom i rekryterings- och matchningssammanhang. Ett missat samtal kan vara ett missat jobb.

3. Att söka alltför ”spretigt” hos en och samma arbetsgivare. Ofta kan arbetsgivare se vilka tidigare jobb du har sökt hos just dem. Har du sökt alltför många och alltför olika typer av yrken är det inte alltid positivt.

Linda Andersson läser sista terminen på Personalvetarprogrammet vid Göteborgs Universitet, upptill studierna jobbar hon som handledare på A-Karriärs kontor i Göteborg.
Nyheter

Coachning som når målet

Linda Andersson läser sista terminen på Personalvetarprogrammet vid Göteborgs Universitet, upptill studierna jobbar hon som handledare på A-Karriärs kontor i Göteborg. Vad är det bästa

Läs mer »
Evelina är en av våra rekryterare och handledare i Halmstad
Nyheter

Högsta betyg

På flera platser i landet har A-Karriär fått högsta betyg av Arbetsförmedlingen. Halmstad är en av orterna där vi fick fyra av fyra stjärnor i

Läs mer »

Hur kan vi hjälpa dig?

Fyll i din information nedan så kontaktar vi dig inom kort